Két hét várakozás - tippek és tanácsok


Inszeminációk és embrióbeültetések után ott van az a bizonyos 12-14 nap, amíg nem tudod, sikerült-e. Ez sokak szerint a legnehezebb része a folyamatnak.  Igyekeztem összeszedni, mik segíthetnek, hogy épp ésszel túléljük. Tökéletesen sosem fogjuk csinálni, de tanulhatunk a korábbi tapasztalatainkból és másokéból!

Döntsd el, kit szeretnél beavatni!

Gondold át előre, ki az, aki tudhat róla, mi történik veled és ki nem. Ha túl sokakat avatsz be, annak megvan az a hátránya, hogy egy esetleges negatív kimenetelről is sokakat kell tájékoztatnod. Ugyanakkor így sok helyről jöhet támogatás is. Neked kell tudnod, milyen típus vagy: rossz hír esetén szeretnél majd bebújni a csigaházadba, vagy inkább az segít neked, ha elmondhatod másoknak? Sajnos azok, akik ezt nem élték még át, nem tudják igazán átérezni és ezért megvan rá az esély, hogy kifejezetten bántó dolgokat mondanak. Ezért érdemes átgondolni nagyon, hogy kiben bízol meg, kire szeretnél számítani, ki tud empatikus lenni. Senkit nem kötelességed beavatni. Válogasd össze a magad támogató csapatát!

Mondd el másoknak, mire van szükséged!

Ha már tudod, kiket szeretnél beavatni, ne várd tőlük, hogy maguktól tudják, mivel segítenek neked leginkább! Mondd el nekik, mit kérsz tőlük! Kérheted, hogy segítsenek elterelni a gondolataidat, csináljanak veled programokat.  Kérheted, hogy ne kérdezgessék "mi a helyzet?!", mert magad is éppen elég türelmetlen vagy, nem szeretnél még mások türelmetlenségével is foglalkozni. Kérheted, hogy csekkoljanak be minden nap egy "hogy vagy?" kérdéssel, mert esetleg agyon izgulod magad, de nem mernél ezzel terhelni másokat. Őszintén hiszem, hogy annyira nehéz helyzetben vagyunk ilyenkor, hogy szinte bármit jogunk van kérni. Akiknek fontosak vagyunk, igyekezni fognak, hogy úgy támogassanak, ahogyan azt kérjük. Gondolkozz azon, neked mire van szükséged és ha rájöttél, tényleg mondd el nekik!

Szórakoztató sorozatokat, könyveket tárazz be!

Keress olyan sorozatokat és/vagy könyveket, amik le tudják kötni a figyelmed, mert izgalmasak, vagy viccesek, vagy érzelmesek. Engedj magadnak sok ilyen magadról elfeledkezős, másik világba repítős pihenő időt. Amennyit csak lehet. Ha nincs ötleted, kérj tippeket barátaidtól, akik ismerik az ízlésedet!

Mi árt, mi nem árt?

Nem kell feküdni 2 hétig. Amiben minden doki egyetért az csupán annyi, hogy ne emelj nehezet és ne erre az időszakra tervezd a maratonfutást. Házimunkát végezni, sétálni, jógázni, vagy bármi olyan mozgást végezni, amihez a tested hozzá van szokva és jól esik, az okés. Lényeg, hogy tegyél meg mindent, amitől te kellemesen érzed magad. Kivéve talán a forró fürdőket és a káros szenvedélyeket. Embrió beültetés után lehet pár napot feküdni, ha jól esik, ezt ajánlja az orvosok egy része. De számtalan példa van arra, hogy valakinek nem állt ez módjában és mégis sikerült. Valószínűnek tartom, hogy azoknak a dokiknak van igaza, akik szerint ha egészséges embrió kerül egészséges anyaméhbe a megfelelő időpontban, akkor ott ennél többre nincs is szükség. Ezzel együtt ha megteheted, tervezd úgy ezt a két hetet, hogy minél kímélőbb, kellemesebb, nyugodtabb legyen számodra, mert senkinek sem kívánom azt a bűntudatot, amit akkor érzel, ha nem kímélted magad, nem sikerül és azt hiszed, ezen múlt. Ritkán merünk rákérdezni, de az is érthető módon felmerül bennünk, hogy a szex mennyire tiltólistás. Neten található cikkekben mindenütt azt írják, hogy nem árt. Nekem eddig orvosok is ezt mondták.  De  van sok olyan doki is, aki az első 12 hétre letiltja.  Nem tudom, kinek van igaza.

Jógázz!

Youtube-on szuper videókat lehet találni, ha beírod a keresőbe az IVF és az implantation szót a yoga mellé. Az így talált feladatsorokat direkt úgy tervezték, hogy segítsék az embrió beágyazódását. Ha pedig nem értesz annyira angolul, akkor magyar nyelven a Babafészkelő oldalon találsz szuper feladatsorokat, amiket Erika, aki női jógaoktató és egyben lombikos anyuka állított össze. 

Ha pedig értesz jól angolul, akkor ajánlom Bettina Rae IVF videóit:

https://www.youtube.com/c/BettinaRae/search?query=ivf

Pihenj vezetett relaxációkkal!

Egyik kedvenc hobbim ilyenkor implantációt segítő vezetett meditációkat hallgatni. 10-20 perces kis youtube klippeke ezek, amiket fülhallgatóval, kényelmes hanyatt fekvésben, csukott szemmel, esetleg betakarózva érdemes hallgatni. Pihensz, ellazulsz, és közben a gondolataiddal segíted a tested abban, hogy kinyíljon a terhesség felé. Próbáld ki! Ha idegesít, ha nem tudsz odafigyelni, akkor ne erőltesd, nem ezen fog múlni! De hátha kellemes. Ebben a két hétben minden kellemeset megérdemelsz!

Angol nyelven például:

https://www.youtube.com/watch?v=hYnzpytxb28&t=81s

https://www.youtube.com/watch?v=jScBrZ8wqTs

Néha az is jól eshet, ha olyan vezetett meditációt hallgatsz, amit kismamáknak készítettek. Ezzel is erősítheted magadban a hitet, hogy igazából már ott van az a picuri, csak még meg kell várni a hivatalos hírt róla.

Ha egyikhez sincs kedved, hanem pont megfeledkezni szeretnél kicsit a témáról, akkor is ajánlom a vezetett relaxációt, de akkor más témában. kedvenc csatornám például a The Honest Guys, ahol sok szép élményt adó vezetett meditációt találsz: https://www.youtube.com/user/TheHonestGuys

Sétálj!

Kutyások előnyben! A séta a legjobb mozásforma ezekben a napokban, mert kellően egyenletes, kímélő, de mégis az egész testet megmozgatja. A jó vérkeringés fontos, már csak ezért se feküdj folyamatosan. Sétálni lehet egyedül, zenét hallgatva, vagy barátokkal beszélgetve, telefonálva. Lélegezz közben mélyeket, és gondolj arra, hogy mennyit fogsz majd a kisbabáddal is kirándulni, sétálni!

Törődj magaddal, kényeztesd magad!

Legyen ez a két hét az a két hét, amikor úgy bánsz magaddal, mint valakivel, akit a tenyereden hordozol. Igazából az egyetlen dolgod, hogy mindent, de tényleg mindent megadj magadnak, testileg és lelkileg, ami ahhoz kell, hogy minél jobban legyél. Nem szeretsz főzni, inkább rendelnél? Hajrá! Imádsz főzni és jól esik alkotni? Hajrá! Azon túl, hogy vedd be a vitaminjaidat és egyél friss zöldségeket, gyümölcsöket, fehérjét, sok folyadékot (najó, ez elég sok minden) de ezeken túl tényleg edd azt, amit a legjobban szeretsz. 

Fókuszálj a távolabbi jövőre egy picit!

Arra jöttem rá a legutóbbi 2 hetes várakozás alatt, hogy semmi esély arra, hogy ne a kisbabán járjon az eszem. De ha nem azon gondolkozom, hogy terhes vagyok-e vagy sem, hanem megengedem magamnak, hogy a távolabbi jövőt tervezgessem, az pozitív érzésekkel tölt el. Próbáld ki! Álmodozz arról, hogyan fogod bicajozni tanítani, vagy milyen szülinapi bulit csinálsz majd neki, milyen nyaralásra mentek, ha már nagyobbacska lesz. Képzeld el kislányként, képzeld el kisfiúként, amihez épp hangulatod van. Gondolkodj azon, hogy fogod tárolni a rengeteg legót és milyen meséket engedsz majd neki nézni. Előbb-utóbb úgyis mind eljutunk ide. Miért ne tervezgethetnénk?

Ne várd el magadtól, hogy jól bírd a két hetet!

Mind azt várjuk magunktól, hogy nyugodtak és pozitívak legyünk végig, hiszen a kisbabánknak is erre van szüksége. Ezen kívül nem szeretnénk teher lenni a szeretteink számára. De ez szinte lehetetlen küldetés. Hihetetlen nehéz a bizonytalanság feszültségét cipelni a lelkünkben. Szerintem dicsérd meg magad minden olyan napért, amit végigcsináltál, akkor is ha esetleg sírva fakadtál vagy elkezdtél vészesen aggódni valamin. Akármilyen jól is akarjuk csinálni, lesznek percek, órák, amikor elveszítjük a hitünket, vagy a nyugalmunkat. Ez teljesen normális és érthető. Ne bántsd magad ezért. Keresd inkább azt, hogy mi tudna segíteni neked, hogy jobban legyél! Mindenképpen hős vagy, hogy ezt az utat járod.

Google-bojkott?

Szokták mondani azt is, hogy ne keress magadon terhességi jeleket és ne guglizz rá minden gondolatodra a témában, mert beleőrülsz. Hát, ennek a tanácsnak nem sok értelmét látom. Úgyis csináljuk mindannyian. Nyilván tartsd észben, hogy minél kevesebbet csinálnod ezt, annál jobb lesz neked. Igyekezz fékezni magad, ha tudod. De szerintem inkább mosolyogj magadon, ha észbekapsz, hogy "már megint ezt csinálod". Emberek vagyunk, nem félistenek.

Vitaminok, ételek, italok

D3 és babaváró vitamin alap! Ezen felül minden igazából szorgalmi feladat, amivel valójában azt hiszem, magunkat nyugtatjuk meg. Nem valószínű, hogy ezeken múlik, de megnyugtató, hogy úgy érezzük, mindent de mindent megtettünk. 

Sokan ajánlják a napi egy deci száraz vörösbort, de ha kerülni szeretnéd az alkoholt, a gránátalmalé is szuper! Akár boros pohárban is elszopogathatod, jobb érzés. 

Gyuri bácsi babaváró tearendszerében a málnalevél tea ajánlott, mert csökkenti a méhösszehúzásokat. 

Azért, hogy a vércukorszintünk kellemesen egyenletes legyen, azzal tehetünk a legtöbbet, hogy teljes értékű gabonákat, zöldségeket, hüvelyeseket fogyasztunk, viszont kevés édességet és feldolgozott élelmiszert. 

Az olajos magvak csodás forrásai a legfontosabb tápanyagoknak.

Táplálékkiegészítők közül kutatásaim alapján nagyon hasznos az Omega 3 zsírsav, a Q10 koenzim és az E vitamin. 

Netes cikkek alapján a beágyazódást segítő ételek például az ananász, a dió, a cékla, az avokádó, a spárga, a lencse, a csicseriborsó. (Egész jól alátámasztott cikk például: https://www.wholefoodhealing.com.au/post/foods-for-implantation)





Megjegyzések